Burgerschap

Wij willen dat kinderen opgroeien tot volwaardige wereldburgers die kritisch kunnen
denken en handelen en medezorg kunnen dragen voor hun omgeving. Een brede
kennis van de wereld is noodzakelijk om deze ontwikkeling tot stand te laten komen.
Door kennis toe te leren passen in schrift en spreken leer je ook je eigen mening te
verwoorden, te argumenteren en te debatteren.


De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs. We
besteden structureel en expliciet aandacht aan geestelijke stromingen. We zien een
sterke relatie tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal- emotionele ontwikkeling
(o.a. omgaan met de ander en de omgeving – ontwikkeling sociale vaardigheden) en
burgerschap. We vinden het belangrijk, dat leerlingen op een goede wijze met elkaar
omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. De school is
de maatschappij in het klein en vormt aldus een realistische oefenplaats. De
benodigde vaardigheden komen dagelijks aan de orde tijdens het contact tussen
kinderen en leerkrachten en de gerichte activiteiten in het kader van de sociaal
emotionele ontwikkeling: tijdens drama-lessen, sport en spel, kunst- en cultuurlessen,
excursies/ kamp en tijdens de Gouden Weken. Bij thema’s wereldoriëntatie en tijdens
het Jeugdjournaal wordt kennis gedeeld, geoefend en getoetst en gekoppeld aan
leesbegrip (rijke teksten die aanzetten tot denken en praten) en burgerschap. In de
bovenbouw worden democratielessen aangeboden. Vanaf kleuters wordt al aandacht
besteed aan duurzaamheid. Er is een ontwerp voor een leerlingenraad en bij
verkiezingen kiezen we mee. De leerlijn zelf is nog te weinig expliciet uitgewerkt en
een wens voor de komende jaren.