Wij hebben voor het pedagogisch-didactisch handelen als team een visie ontwikkeld en deze vertaald in concrete en herkenbare woorden. Kinderen weten met deze begrippen wat er van hen wordt verwacht, maar ook wat zij zelf mogen verwachten. Zo zegt “eigendom” iets over omgaan met je spullen en dat van een ander, het gebruik van namen (dus geen bijnamen, ook niet als “grapje”) en is je lijf van jou. Vanaf groep 1 worden deze woorden aangeleerd en besproken. Ieder jaar komen zij terug in de gouden weken, de weken tot aan de herfstvakantie waarin de groepen opnieuw gevormd worden.
De sfeer in de school kenmerkt zich door rust, regelmaat, reinheid. Het pedagogisch handelen kenmerkt zich door de woorden: veilig, respectvol, zelfstandig en eigenaarschap. Het didactisch handelen is te typeren met de kernwoorden: actief, (directe) instructie, samenwerken(d), veel oefenstof en doelgericht.
Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor een veilig (pedagogisch) klimaat. We helpen elkaar en spreken elkaar aan. Kinderen met internaliserend of externaliserend gedrag, kinderen die moeite hebben met bepaalde executieve vaardigheden zijn de zorg en verantwoording van het hele team. We proberen te begrijpen, betrekken ouders en passen ons aan. Hierbij wordt de veiligheid en welbevinden van de groep en de leerkrachten goed bewaakt.