Taal
Het vakgebied Nederlandse taal krijgt –op basis van de leerlingenpopulatie- veel aandacht in ons curriculum. In onze ambitiekaart taalbeleid hebben we beschreven hoe we hiermee omgaan. Vanaf de start (bij de intake) proberen wij de taalontwikkeling van de leerlingen zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Onze taalspecialist onderhoudt nauw contact met ouders, leerkrachten en logopedisten,
zodat we waar nodig kunnen bijsturen. Taal maakt onderdeel uit van alle vakken, waarbij woordenschat en taalbegrip wordt opgebouwd en mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid wordt geoefend.
Meertaligheid
Op onze school zitten veel leerlingen die thuis, soms naast het Nederlands, een andere moedertaal spreken. Wij adviseren ouders om deze moedertaal te koesteren en zo mogelijk verder te blijven ontwikkelen. Naast het belang voor je eigen identiteit en het goed kunnen communiceren met ouders en andere familie, heeft het op jonge leeftijd meertalig opgroeien voordelen. Meertalige kinderen kunnen zich gemakkelijker focussen en concentreren, omdat ze van jongs af aan eraan gewend zijn om te
schakelen tussen verschillende talen. Hierdoor leren ze ook gemakkelijker een nieuwe taal, zoals het Engels. Wij vinden het ook belangrijk dat iedereen die in Nederland woont zijn best doet om de Nederlandse taal te leren, omdat dit de taal is waarmee we met elkaar leren en communiceren.
Lezen
De lat ligt hoog, de ambitie is dat elk taaltuinkind de school verlaat met voldoende leesvaardigheid en leesplezier. Voldoende leesvaardigheid betekent 100% van onze leerlingen verlaat de school met
een voldoende niveau voor technisch lezen (TL) het zogeheten Avi-uit. In kwaliteitskaarten technisch lezen beschrijven en bewaken de doorgaande lijn.
Er zijn verschillende kwaliteitskaarten voor risicolezers, waarin we beschrijven hoe we vanaf de kleuters het programma Bouw en vanaf groep 4 Specialistische Leesbegeleiding inzetten. Binnen onze school zijn twee leerkrachten opgeleid tot Specialistische Leesbegeleiders; zij bewaken de leesontwikkeling van alle kinderen en sturen bij en aan. Van elke leerling proberen wij een lezer te maken door op zoek te blijven gaan naar leesplezier voor ieder kind. In onze parels heeft u kunnen lezen hoe wij als school een positief leesklimaat creëren. Dit doen we in samenwerking met de Bibliotheek in Schiedam.