Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, biologie, gezond gedrag en burgerschap worden niet separaat aangeboden als wereldoriëntatie maar in thema’s verpakt en verbonden met de domeinen taal en kunst en cultuuronderwijs. Op de Taaltuin hebben wij al een jarenlange ervaring hiermee. Wat nog ontbrak was een duidelijk en dekkend curriculum. Binnen onze oriëntatie daarop zijn wij in aanraking
gekomen met Wetenswaardig. Wetenswaardig is ontwikkeld door onderwijsontwikkelaars van de Radboud Universiteit in Nijmegen en gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten t.a.v. leren, didactiek en taalontwikkeling. Het beslaat een curriculum-dekkend programma voor de groepen 4 t/m 8 en sluit naadloos aan bij de thema-aanpak in de onderbouw. Het is naast een dekkend aanbod, voorzien
van rijke teksten, verrijkende multimedia, verhalende elementen, heeft een hoog kennisniveau, voldoet aan scaffolding, taalbeschouwing en woordenschat. Verdieping, verbinding en herhaling zijn zeer sterke didactische elementen. Het biedt leerkrachten voldoende houvast om zeer rijke lessen te verzorgen van een hoog kennisniveau waarbij nog voldoende ruimte is e.e.a. te verrijken met eigen inbreng. Per leerjaar
komen 6 thema’s aan bod. Het grote voordeel van deze aanpak ligt in het beschikbare en getoetste materiaal. Werkboeken ontbreken, kinderen gaan zelf aan de slag in hun projectschrift. Momenteel draait een pilot met Wetenswaardig en is de Taaltuin een zogeheten vroegstartschool. We helpen de ontwikkelaars met gerichte feedback om alle delen in de komende 2 jaar te ontwikkelen en zijn tot nu toe zeer enthousiast.